Skip to main content.

maandag 9 maart 2009

Vereniging de Vrije Gedachte organiseert op zaterdag 28 maart aan de Pieter de Hoochweg 110 te Rotterdam, om 11.00 uur, een bijeenkomst met als thema: "Atheïsme en Politiek".

Vereniging de Vrije Gedachte organiseert op zaterdag 28 maart aan de Pieter de Hoochweg 110 te Rotterdam, om 11.00 uur, een bijeenkomst met als thema: "Atheïsme en Politiek". Iedereen is welkom !

Het programma is als volgt:

Er zullen drie sprekers zijn: De één verdedigt een lobby-groep, de ander (ondergetekende) een politieke partije en de voorzitter van Vereniging de Vrije Gedachte geeft ook zijn mening. Dit duurt slechts een kwartier.

Daarna wordt er gediscussieerd over diverse stellingen en komt U dus aan het woord. Iedereen mag het zijne inbrengen, maar niet iedereen tegelijk!

Als U ook vindt, dat de 'religianten' een steeds dominerender rol gaan spelen in de politiek en in de openbare ruimte....
Als U ook vindt, dat er alleen maar openbare scholen horen te zijn....
Als U ook vindt, dat het in Nederland hoog tijd wordt voor een volkomen scheiding van kerk en staat....
Als U ook vindt, dat het prachtig zou zijn, als er een parlementariër zat in de Tweede Kamer, al was het er maar één, die het atheïstisch-seculiere geluid laat horen....

Kom dan de 28e naar Rotterdam
Wij zorgen voor koffie, thee, belegde broodjes en een wijntje na afloop.

Frans van Dongen, organisator
Meer informatie

Reacties

Kijk, dat linkje onderaan miste ik nog!

Geplaatst door Paul Anon op maandag 9 maart 2009 19:48:40

Hoe bedoel je Paul ?

Frans

Geplaatst door Frans van Dongen op maandag 9 maart 2009 21:40:17

Ik bedoel dat ik nu weet waar ik meer info kan vinden m.b.t. jouw activiteiten.

Heb het manifest gelezen. Ben het er nagenoeg mee eens! Alleen de scheiding tussen zin en onzin is me soms iets te ongenuanceerd zoals bij alternatieven voor reguliere geneeswijzen. Hoe ik daar over denk kun je op dit blog vinden onder : http://www.rubenski.nl/inde... . Zo ontbreekt bij zin en onzin ook een standpunt m.b.t. reclames waarmee men mensen ook van alles laat geloven en misleidt. Bij mijn weten heeft dat ook sterk te maken met de huidige crisis, waarbij nog steeds reclame gemaakt wordt voor dat falende systeem.

Daarnaast kan ik naast het manifest nog niet veel vinden over het inhoudelijk politiek program. Ik zie alleen in het manifest het e.e.a. doorschemeren. Dit bevalt me wel maar ik kan nu eenmaal geen beslissingen nemen zonder dat ik écht weet waar het om draait.

Daarnaast, op sommige sites wordt Wilders een soort van verheerlijkt en een atheïst genoemd. Dit is bij mijn weten niet waar, hij is te zeer geïnspireerd via het heilig land om atheïst te kunnen zijn en dit verklaard tevens zijn onmenselijke houding t.a.v. moslims. Verder is Wilders daarom en vanwege diverse a-sociale kenmerken een demagoog.

Op sommige sites hoor je dat deze of gene de grootste atheïst is. Hoe kan dat? Kun je meer of minder atheïstisch zijn? Nee, toch. Mijn droom, dat de mens zich zou kunnen evolueren tot de vlinder van morgen als ie maar leert te zorgen, wordt door dat soort grote atheïsten van tafel geveegd als ware het een religie. Ik vind dat zulke dromen niet verward mogen worden met religie en met mensen die dat niet inzien wens ik niet geïdentificeerd en ook liever niet live geconfronteerd te worden. (m.b.t. hypertensie ;)

Verder neem ik je uitnodiging ter harte maar ik zal moeten bezien of het kruidvat dan ook treinkaartjes regelt en of er geen andere dingen tussen komen (schoonpa, hartoperatie).

Maar dan heb je alvast iets om mee te nemen ter overweging. En ik hou je in de gaten of ik kom of niet. En wie weet haal je me over om me mijn democratisch recht voor 4 jaar over te dragen. (Alhoewel ik daar ook weer bedenkingen bij heb, hoe kan het immers dat democratie slechts het moment van kiezen betreft? ;)

Geplaatst door Paul Anon op maandag 9 maart 2009 23:30:54

Inhoudelijk politiek staat er nog niet veel in, nee. Dat manifest is meer het verhaal in "grote lijnen". Invulling hoop ik door middel van "Rotterdam" aan te brengen: Hoe jij erover denkt (als je komt), hoe hij (zij) erover denkt, hoe ik erover denk ,enz. Het grootste deel van de tijd is discussie door de zaal. Iedereen komt aan het woord.

tot ziens

Frans

Geplaatst door Frans van Dongen op dinsdag 10 maart 2009 21:39:35

Passend om dat bord niet in het reclameblok bij de commerciëlen te plaatsen ;)

Geplaatst door Paul Anon op dinsdag 10 maart 2009 21:43:39

Daarom juist geef ik je nu toch maar alvast wat input. Daarnaast vraag ik me wel af of je er alles uit zult halen op zo'n dag. Ik bedoel dat ik wel wat zou kunnen zeggen maar ik denk dat ik 90% niet zal of (door drukte) niet kan zeggen. Ik verwacht van jou ook niet dat je aan het eind van zo'n samenscholing de daaruit gekristalliseerde politieke standpunten, aangepast en wel, exact kan aangeven. Zoiets moet rustig verhit worden en kunnen nagaren, anders wordt de bodem niet goed.

Accepteer toch ook vragen en meningen op andere wijzen en neem de goeie dingen mee in het uiteindelijke standpunt. Ahum, omwille van de 'zieltjes' ;)

Alhoewel ik me ook afvraag of je daar al wat langer mee bezig bent geweest. (Heb ik jou niet al ca. een jaar geleden ergens zien schrijven over deze plannen) Dan zou deze dag (tevens) een ander doel kunnen hebben. Peiling?

vrgrv

Geplaatst door Paul Anon op dinsdag 10 maart 2009 22:32:13

Uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat men de eigen mening kan geven (de oproep alleen al zorgt dat men binnen het kader blijft) maar zal toch doorslaggevend zijn wat de standpunten zijn die jij aangeeft / jullie aangeven. Dan moet ieder voor zich bepalen of men zich daarin kan vinden. Ik neem aan dat de atheïstische standpunten over het algemeen dicht bij elkaar zullen liggen (binnen het kader) maar voor de humanistische kan er meer spreiding zijn. M.a.w. atheïst of vrijdenker ben je of niet maar humanisme is een relatief begrip.

Voor mij is de grootste winst die de mens kan maken te halen uit gelijke verdeling. Dit valt voor mij onder het ruimere begrip "zorgen voor". Onder dit begrip valt ook milieu enz.

De mens zou kunnen evolueren
tot de vlinder van morgen
als ie maar leert te zorgen.

Geplaatst door Paul Anon op dinsdag 10 maart 2009 23:11:02

Stimuleer de vrouwelijke eigenschap 'zorgen voor'. Het zit erin, bij iedereen! Zelfs bij de grootste atheïsten! Het is al millennia onderdrukt door.......(mannen/religie, invullen wat van toepassing is).

Geplaatst door Paul Anon op woensdag 11 maart 2009 14:25:55

Ok Paul,

Je hebt er goed over nagedacht.
Ik weet natuurlijk ook niet, wat ik eruit haal. Misschien valt het wel tegen, maar...wie niet waagt, die niet wint.
Iedereen z'n mening wordt geaccepteerd. Daarom wordt het grootste deel van het congres besteed aan de zaal. De sprekers duren slechts een half uur.
Ik ben er al een paar jaar mee bezig, ja

Hoop dat je komt,

Frans

Geplaatst door Frans van Dongen op woensdag 11 maart 2009 19:45:42

Ja, koppi, koppi. Zelfs zonder hulp van boven, beneden en wat daar allemaal niet tussenin bedacht wordt! Hoe komt die veer in m'n ...., °0Oo shit. ;)

Zorgen dat het meevalt hoort ook bij dat begrip, Frans! (Het lijkt me wel wat anders, lastiger als: een gaatje vullen en een klopje op de schouder;) Niet denigrerend, wel respect!

Ben nog niet zeker maar het is vlakbij http://www.youtube.com/watc... , toch?

;)

Geplaatst door Paul Anon op donderdag 12 maart 2009 03:03:28

Hallo Paul

Wat ik wil, lijkt meer op extraheren dan op vullen.

tot ziens, het beste

Frans

Geplaatst door Frans van Dongen op donderdag 12 maart 2009 22:45:05

Oo zo, een extract! :) En dan een chromatografisch onderzoekje om de beste breedspectrum kiezers-lokgeuren/smaken te bepalen?

Serieus Frans, dat dacht ik wel.:)

Veel succes, aanloop, plezier, sterkte of wat je maar denkt nodig te hebben.

Geplaatst door Paul Anon op donderdag 12 maart 2009 23:38:49

Nee, geen "extract", maar een "extraheren".

Metafoor: Godsdienst in de openbare ruimte is de kies; en ik ben dan de tandarts.

hopelijk tot ziens,

Frans

Geplaatst door Frans van Dongen op vrijdag 13 maart 2009 17:29:13

Haha,
In het kader van humaniteit stel ik wel voor dat je de een of andere caïne toepast en geruststellende woorden spreekt i.v.m. de angst (voor god én voor de tandarts).

Geplaatst door Paul Anon op vrijdag 13 maart 2009 19:01:08

OK ik zal ze eerst verdoven.
De katholieken toonden overigens aanmerkelijk minder medelijden met hun tegenstanders.

Frans

Geplaatst door Frans van Dongen op vrijdag 13 maart 2009 19:25:09

Ja, dat zie je wel zitten, hè! ;)
De katholieken, een prima voorbeeld van hoe het niet moet! (Alhoewel ik moet bekennen soms ook wel geïnspireerd te raken door de boekverbrandingen als ik aan creationistische folders denk)

Geplaatst door Paul Anon op zaterdag 14 maart 2009 02:34:59

Ja, maar je moet nooit boeken verbieden.
Zelfs de Koran niet. Denk aan Voltaire.
Ik zie die folders ook niet zitten, maar een verbod erop zie ik nog minder zitten. Ik vind, dat je zelfs "Mein Kampf" niet moet verbieden. Niet omdat ik voor "Mein Kampf" ben, maar omdat ik tegen het verbieden van boeken ben. En dan moet je ook geen uitzonderingen maken.

Geplaatst door Frans van Dongen op zaterdag 14 maart 2009 22:53:32

Kijk als vroeger boekverbrandingen plaats vonden had dat natuurlijk een meer dan symbolisch grote impact: het boek was weg, supercensuur vergelijkbaar met een verbod.

Tegenwoordig gebeurt het ook maar de impact is meer symbolisch, er is zo'n grote oplage dat het boek blijft bestaan, niet vergelijkbaar met een verbod. (Duivelsverzen, Da Vinci Code, Harry Potter en ook de Beatles LP's werden verbrand maar allemaal nog te vinden.)

Nu heeft een boekverbranding dus een minder effect als een verbod nu en als een boekverbranding vroeger.
*Bovendien geïnspireerd zijn door is nog niet hetzelfde als het doen van boekverbranding.* Maar natuurlijk kun je ook een stapeltje van die folders in je eigen paleis der verlichting neerleggen als hygiënische maatregel.

Niet verbieden zeg je.
Maar Frans, als die folders in de openbare ruimte liggen dan, verbieden of niet?
En als die folders bij je door de brievenbus gefrummeld worden, mag je dan zelf weten wat je daar mee doet? of wel?

Geplaatst door Paul Anon op zondag 15 maart 2009 00:28:37

Paul,
Ben het met Frans eens: niet verbieden. Maar als overheid moet je je daar verre van houden denk ik en in de openbare ruimte zou je sowieso alle folders moeten verbieden (ook die van commerciele partijen) omdat het alleen maar rommel op straat geeft:)

Geplaatst door Che op zondag 15 maart 2009 10:41:57

Hoi Che,
Jawel, de beste keus is vermoedelijk niet helemaal toestaan of enigszins verbieden. Maar dat houdt ook in dat er mogelijk niet veel zal veranderen.

Geplaatst door Paul Anon op zondag 15 maart 2009 13:08:57

Hey Paul,
Denk je dat er veel zal veranderen zolang de calvijnse vijf punten vanaf vele kansels geblaat blijven worden elke zondag? (http://nl.wikipedia.org/wik...)

Ik zie dat somber in: mensen wordt angst aangejaagd voor hel en verdoemenis door dominees die zelf erin geloven; ik zie dat niet snel veranderen. Maar heb toch goede hoop, wanneer mensen zelf gaan nadenken in die contreien en met moderne media gaat het niet meer anders of het moet een keer goed komen!

Geplaatst door Che op zondag 15 maart 2009 16:55:46

Che beste vrijheidsstrijder,
Troost je, het geblaat zal verstommen, dat moet alleen al blijken uit al die gevallen die soms meer en soms minder van hun geloof afstappen. Alleen denk ik dat mensen dat zelf moeten doen, iets wat je er zelf inhoud kun je er alleen zelf uitlaten. Als wetenschapsfan zou jij dat als 'ex'gelovige (vanwege je chi) toch moeten weten. Ik bedoel hier niets lullo-achtigs mee, hoor.

Geplaatst door Paul Anon op zondag 15 maart 2009 17:23:26

http://www.youtube.com/watc...

Even geheel offtopic, elke keer weer kippenvel bij dit nummer.

Geplaatst door bas op dinsdag 17 maart 2009 20:38:29

Ondeugende Bas!
Mooie muziek hoor, alleen dat "Halal loeie, halal loeie" verpest het wel.;)

Wat vindt je hier van: http://www.youtube.com/watc...

of: http://www.youtube.com/watc...

of: http://www.youtube.com/watc...

of na een doorzakkertje: http://www.youtube.com/watc...

:):):):):)

Geplaatst door Paul Anon op dinsdag 17 maart 2009 23:53:04

oeh erg fijn, alleen the clash vind ik wat minder :-)

Alleen vind ik het halal loeie (mooie vondst overigens) wel erg sterk.
Maar goed, ik ben behoorlijk bevooroordeeld aangezien dit 1van mijn favoriete nummers is. Ik ben nogal een film liefhebber en dit nummer is in meerdere films geniaal gebruikt en daarom raakt dit nummer mij elke keer weer.

Nu ga ik slapen. Ik moet morgen weer werken en daarna weer klussen (ben aan het verhuizen).

Daarbij heb ik een zoon die om half zes weer eten wilt en ik ben degene die dan zn bed uitgaat. Dit klinkt als klagen, maar het een van de mooiste dingen die ik als vader doe, heerlijk tijd doorbrengen met mn zoon.

Geplaatst door bas op woensdag 18 maart 2009 00:13:43
Geplaatst door Henk E op woensdag 18 maart 2009 01:59:35

Ja maar dat wil bij jou niet zonder doorzakkertje, dat zei ik toch en nou luister je alweer niet, hoe goed of dat ik het ook bedoel!

Nou, voor 7.00 u 's morgens kan deze wel: http://www.youtube.com/watc... , nou wel goed luisteren hè! (Best wel swingend voor het begin van de dag, niet waar?)

Bij de volgende kan het geluid weer terug worden gezet.

Dat 'Halal loeie', ik vind het niet zo geweldig maar goed deze band was ook op het eurosongfestival, voor als de kindertjes naar bed zijn;): http://www.youtube.com/watc... Wel uit luisteren, hoor ;) heb ik met jouw 'halal' ook gedaan en als je nog meer 'halal' wil: u vraagt en wij draaien! ;)

(Stel het geluid maar weer bij.)

Maar Bas even echt heel serieus,

stel je nou eens voor dat er geen hemel is. 't is makkelijk als je het maar eens probeert. Géén hel onder ons, boven ons alleen maar lucht.

Luister verder maar goed: http://www.youtube.com/watc...

Stel je voor: dat alle mensen leven bij de dag.

Stel je voor er zijn géén landen. 't is niet moeilijk. Niets te doden of om voor te sterven. En ook géén religie.

Stel je voor dat alle mensen hun leven in vrede leven.
Je kunt mij een dromer noemen maar ik ben niet alleen. Ik hoop dat je je ooit bij ons voegt en dat de wereld als een zal zijn.
Stel je voor: Géén bezittingen. Ik vraag me af of je dat kan. Géén behoefte aan hebzucht of honger. De mens als club van broers en zussen.

Stel je voor dat alle mensen de hele wereld samen delen.

Je mag zeggen dat ik een dromer ben maar ik ben niet alleen. Ik hoop dat je je ooit bij ons voegt en dat de wereld als een zal leven.

;)

Geplaatst door Paul Anon op woensdag 18 maart 2009 04:27:34

Try Holding mist there in your hand
And you'll begin to understand
How life can leave you like a rainbow

See a foot upon the stair
An eye, a hand, a smile beware
Your heart says yes, but something in your brain, no

Why do you let it hold you?
Life must be lived in full view
In every sin there must be pride
Your hidden dreams can't be denied

People who begin to see
The way of life all welcome me
Into their flowery beds of daydreams

You are one that's on your way
So just relax, there's no delay
Let go your thoughts and be engrossed in strange scenes

Why do you let it hold you?
Life must be lived in full view
In every sin there must be pride
Your hidden dreams can't be denied

So quickly take me by the hand
A stranger in a stranger land
I know the secrets of your yearnings

So don't pretend that i can't see
Come, Orpheus and sing to me
We'll go together and there'll be no turning

Why do you let it hold you?
Life must be lived in full view
In every sin there must be pride
Your hidden dreams can't be denied

Take me, and you'll begin to understand.

1968 !

http://www.youtube.com/watc...

;)

Geplaatst door Paul Anon op woensdag 18 maart 2009 05:27:57

Imagine is ook een van mijn favoriete nummers.

Geplaatst door bas op woensdag 18 maart 2009 07:49:59

Maar er is niets wat je tegen houdt, Bas!

Geplaatst door Paul Anon op woensdag 18 maart 2009 12:16:02

Qua muziek dan he, de tekst is een utopie, iets wat ook niet kan gebeuren denk ik.

Geplaatst door bas op woensdag 18 maart 2009 12:55:59

O, de tekst houdt je tegen, weet je dat wel heel zeker?

Geplaatst door Paul Anon op woensdag 18 maart 2009 14:15:50

Sorry, maar nu ben ik je kwijt. Ik geef gewoon aan dat ik het een mooi nummer vind, maar de tekst onzin. mooie droom misschien (en ook daar ben ik het niet mee eens).

Wat bedoel je met de tekst houd je tegen??

Geplaatst door bas op woensdag 18 maart 2009 14:18:51

"Er is niets wat je tegen houdt, Bas!" zei ik. Jij reageert "de tekst is een utopie, iets wat ook niet kan gebeuren denk ik" en je geeft daarmee aan wat je tegen houdt. Ik vraag dan "weet je dat wel heel zeker" m.a.w. is er niet iets anders wat je eigenlijk tegen houdt (je geloof)?

Maar de tekst is specifiek aan gelovigen gericht!

En wat is nu de utopie die tekst of dat waar die tekst aan refereert: de hemel en religie in het algemeen?

Als je je de voorstelling zonder hemel en religie maar echt probeert gaat er een wereld van vrijheid voor je open, dat is geen utopie. Makkelijk, als je 't maar probeert!

Geplaatst door Paul Anon op woensdag 18 maart 2009 14:59:10

http://www.nu.nl/opmerkelij...

Ik las dit artikel en moest meteen denken aan Christelijk geloof. Op zich is het evolutionair gezien een hele verbetering te geloven in Christus en dus geen bloedoffers meer te hoeven doen.

Er zal ook vast een verklaring komen voor andere onverklaarbare zaken, maar een ding is voor mij zeker. Angst voor hel en verdoemenis is herkenbaar in de angst voor vampiers, en ook daarvoor blijkt een verklaring. Jammer dat er nog steeds mensen in hel en verdoemenis geloven en die angst weggenomen zien worden door een verhaal wat ze letterlijk gaan nemen...:)

Fijn weekend!

Geplaatst door Che op vrijdag 20 maart 2009 13:54:42

Frans,

Ik ben de draad even kwijt, maar m.b.t. Daniell C. Dennett waar we het eerder over hadden, zie:

The Four Horsemen: Dawkins, Dennett, Harris, Hitchens (1/12)
http://www.youtube.com/watc...

"
On the 30th of September 2007, Richard Dawkins, Daniel Dennett, Sam Harris and Christopher Hitchens sat down for a first-of-its-kind, unmoderated 2-hour discussion, convened by RDFRS and filmed by Josh Timonen.

All four authors have recently received a large amount of media attention for their writings against religion - some positive, and some negative. In this conversation the group trades stories of the public's reaction to their recent books, their unexpected successes, criticisms and common misrepresentations. They discuss the tough questions about religion that face to world today, and propose new strategies for going forward.

..

If you are interested in purchasing a high-quality DVD of The Four Horsemen, you can find it here:
http://richarddawkins.net/s...
..
"

Geplaatst door Henk E op dinsdag 24 maart 2009 15:45:45

Ruben,

Waarom zou je het dan mogelijk niet eens zijn over het punt m.b.t. nieuwe kerken?
Omdat mensen vrij moeten zijn om zelf te bepalen waar ze hun geld in steken?

Ik denk dat het onmogelijk is een ander anders te laten denken d.m.v. verboden. Je kan hooguit proberen met goede argumenten anderen op andere gedachten te brengen. De rest, wat vaak jaren duurt, moeten ze echt zelf doen. En dat is voor hun al moeilijk genoeg!

Geplaatst door Paul Anon op vrijdag 27 maart 2009 02:18:36

Precies wat jij zegt, Paul. Sluit ik me volledig bij aan.

Overigens hoop ik dat ik er morgen bij kan zijn. Lig vandaag in elk geval ziek in bed :(

Geplaatst door Ruben op vrijdag 27 maart 2009 09:14:24

Ik zou wel willen maar ik ben nu hier meer nodig.

Beterschap, Ruben en mocht je gaan, plezier!

Geplaatst door Paul Anon op vrijdag 27 maart 2009 14:51:39

Ruben,

Beterschap.

Ik ben er net een beetje vanaf, hoop ik, want een griep, denk ik, met keelpijn, en een op bronchitis-achtige hoest-/niesbuien? Dat naast koorts- en vermoeidheidsaanvallen? Je het ene moment beter voelen en het volgende weer ziek?

Sterkte ..

Geplaatst door Henk E op vrijdag 27 maart 2009 16:29:02

Een aantal mensen, die elkaar op 28 maart in Rotterdam hebben ontmoet, hebben besloten een politieke partij op te richten. De Atheïstisch Seculiere Partij (De A.S.P.)
Dit houdt drie dingen in:
Formaliteiten (notaris, inschrijven in handelsregister e.d.),
Gelden (het meeste krijg je terug, als je in de Kamer komt) en
Handtekeningen-lijsten. (Dit laatste schijnt het grootste probleem te zijn.)

Wilt U ons helpen ?

U kunt helpen door reclame te maken (mondeling en schriftelijk), handtekeningen verzamelen en sponsors werven;

Ook kunt U zelf storten: Rek Nr: 680419292 tnv FC van Dongen te Rijswijk(NB) ovm "ATHEISTISCH SECULIERE PARTIJ".
Ieder bedrag is welkom.

Het beste helpt u met dingen, die U zelf verzint !

Frans van Dongen

Geplaatst door Frans van Dongen op zondag 5 april 2009 19:41:36

Frans, dank je voor je reactie. Helaas was ik het hele weekend ziek, dus kon er niet bij zijn. Maar ik heb inmiddels van meerdere mensen een uitgebreid verslag gelezen (waaronder die van jou - nog bedankt voor de mail!).

Inmiddels ben ik er ook achter dat ik zelf niet direct een voorstander ben van een atheïstische politieke partij. Atheïsme alléén is niet genoeg als bindende factor voor 1 partij. Je hebt 'rechts' atheïsten, 'linkse' atheïsten, en alles wat er nog tussen zit. Ze hebben als enige overeenkomst dat ze niet in een god geloven. Maar da's niet genoeg om 1 program op te baseren.

Ik zou zelf veel meer voelen voor en lobbygroep, zoals die in Amerika ook tamelijk succesvol opereert. Check hier een interview met Lori Lipman Brown, directeur van de Secular Coalition for America: http://www.rubenski.nl/inde... Ik denk dat we veel beter onze energie in dergelijke initiatieven kunnen steken, dan geforceerd een groep uiteenlopende figuren bij elkaar te houden.

Desalniettemin succes met de oprichting van de ASP. Als je in de toekomst Rubenski.nl wilt gebruiken om je plannen toe te lichten, ben je van harte welkom!

Geplaatst door Ruben op maandag 6 april 2009 09:22:56

Als Atheisme niet genoeg is als bindende factor. Waarom kan christendom dat dan wel. Het CDA heeft al tientallen jaren de macht. Omdat zij niet vies zijn van een partij. Als wij dat dan niet doen, houden zij de macht. Dus bij wie lobby je dan ? Bij de religianten !
En in Amerika heb je slechts twee partijen. Dus daar kan zoiets niet.
In Nederland wel.

Geplaatst door Frans van Dongen op maandag 6 april 2009 22:06:53

Frans,
Atheisme heeft teveel niet - bindende factoren zoals het verschil tussen politiek links en rechts, zoals Ruben aangeeft. Wat ga je doen met sociale aspecten? Financieel beleid? Wat doe je met buza, ontwikkelingssamenwerking? Overheidsbemoeienis met OV of marktwerking? Dat zijn potentiele splijtzwammen. Religieuze partijen hebben een set van waarden en normen waar je het mee eens kunt zijn of niet, maar ze hebben ze en baseren ze op het heilige boek waar ze achter staan. Atheisten hebben dat niet, of je zou bijvoorbeeld de humanistische kant op moeten.

Ik deel Ruben's mening dat een lobbygroep meer kans maakt. Ik zou de suggestie willen doen die groep te baseren rond het thema van waakhond. Wanneer weer een of andere maatregel door de strot geduwd wordt kun je met een verwijzing naar de scheiding tussen kerk en staat daartegen ageren en als je dat goed doet, kun je redelijk veel invloed uitoefenen denk ik.

De vraag waar je dan gaat lobbyen is bij de seculiere partijen (socialisten, vvd, enz) maar ook bij de rechtelijke macht. Laat sommige maatregelen maar eens toetsen aan de grondwet, en zet het art. 23 (speciaal onderwijs) weer eens op de agenda om af te schaffen. Als je dat handig speelt is het misschien wel mogelijk sommige kwalijke zaken aan de kaak te stellen, zoals beter onderwijs in de Bible Belt over de evolutietheorie.

Als je wel een kans van slagen wil hebben moet je een duidelijk partijprogramma opstellen op alle gebieden: bekijk welke ministeries er nu zijn en schrijf een programma.
Succes in elk geval!

Geplaatst door Che op maandag 6 april 2009 22:51:53

Je kan het ook zo bekijken: Als je de keus hebt als atheïst tussen enerzijds een atheïstische partij die verder bijna niet overeenkomt met jou politieke principes, welke dit ook zijn en anderzijds een niet nadrukkelijk atheïstische partij die veel beter overeenkomt met jouw overige principes, dan lijkt me dat er meer atheïstische partijen nodig zullen zijn om het hele spectrum aan atheïsten te kunnen voorzien van het juiste politieke aanbod.

Ik hoop voor je dat je veel stemmen kunt weg sprokkelen bij de christelijke partijen, dat lijkt me sowieso beter maar wat de band betreft van christenen die gezien kan worden via het CDA: Dat heeft dus niets met politiek te maken maar alles met geloof en laat ik me daar nu net niet mee willen vergelijken, ik geef bij een politieke keus, mijn politieke principes voorrang boven mijn ideeën rond goden.

Maar de ASP heeft wél minimaal één voordeel en misschien nog wel meer maar dat moet nog blijken.
Dus ik zie met belangstelling uit naar het politieke programma van de ASP. Daar hangt veel van af, Frans, om de stem van iemand te krijgen die wél nadenkt.
;)

Geplaatst door Paul Anon op maandag 6 april 2009 22:57:24

Frans, het is atheisme is niet genoeg als bindende factor omdat het een ontkenning is van iets (namelijk: het bestaan van goden) en meer niet. Het christelijk geloof behelst meer dan een aanname van een god, het is ook een hele zwik normen en waarden die daarbij komt kijken, en die mensen verbindt. Zelfs katholieken en protestanten, blijkt. Jezus' leer blijkt goeie lijm.

Atheisme is een begin. Het is een schoonvegen van de tafel met vooronderstellingen en daarna opnieuw opbouwen. En die opbouw kan alle kanten opgaan. Je hebt atheisten bij de VVD en bij GL.

Verder sluit ik me aan bij de wijze woorden van Che over mogelijke alternatieven :)

Geplaatst door Ruben op dinsdag 7 april 2009 09:34:06

De nieuwe homepage A.S.P.

http://www.atheistischsecul...

Geplaatst door Icesurfer op dinsdag 27 juli 2010 19:45:01

Plaats Reactie

:

:
: