Skip to main content.

vrijdag 23 april 2010

Na dreigementen van extremistische moslims, heeft de tv-zender Comedy Central besloten een aflevering van South Park te censureren. In de bewuste aflevering zou de profeet Mohammed te zien zijn, iets wat de islam verbiedt. Een klap in het gezicht voor de vrijheid van meningsuiting? Zeker. Maar de grootste verliezer is toch wel de humor.

Nu staan strenggelovigen toch al niet bekend om hun goede gevoel voor humor. Toen in 1979 Monty Python’s hilarische film The Life of Brian uitkwam, gingen boze christenen de straat op om te protesteren. Grappen maken over het geloof, dat kon natuurlijk niet.

Maar bepaalde moslims gaat een simpele demonstratie niet ver genoeg. Dóód moeten grappenmakers die spotten met de profeet. En of je nu een bejaarde Deense cartoonist bent , of een stel puberale tv-makers uit de VS, dat maakt ze werkelijk niets uit. ‘Onze eigen’ Theo van Gogh wordt er zelfs bijgehaald om Trey Parker en Matt Stone – de makers van South Park – in te wrijven wat hen te wachten staat: op de website waar de heren bedreigd worden is een foto te zien van een doodgestoken Van Gogh.  Het lachen vergaat zondaars wel met een mes in het lijf.

Het doet denken aan een citaat uit Umberto Eco’s The Name of the Rose: ‘Laughter, for a few moments, distracts the villein from fear. But law is imposed by fear, whose true name is fear of God.’ Let wel: uitgesproken door een middeleeuwse monnik.

En als er nou nog een basis was geweest voor al die islamitische boosheid. Maar nergens in de heilige boeken staat geschreven dat Mohammed niet afgebeeld mag worden. Nee, het gaat zelfs verder: Mohammed verbood elke afbeelding van mens en dier, op straffe van eeuwige verdoemenis*. Dat impliceert dat de moslims door het plaatsen van de foto van Van Gogh zélf in overtreding zijn. Ai.

Dat neemt niet weg dat radicale moslims bepalen waar niet-moslims wel of niet om mogen lachen. Dat is hetzelfde als niet-moslims die bepalen waar moslims wel of niet in mogen geloven. Een omgekeerde wereld. Bovendien: als Allah en Mohammed werkelijk problemen hebben met al deze heiligschennis, moeten ze er zelf maar iets aan doen. Het feit dat simpele stervelingen het zwaard oppakken om hen te verdedigen, is bewijs van hun eigen onmacht.

Geen zin in de grappen van South Park? Kijk je toch lekker naar mistroostig Al Jazeera. Maar misgun anderen hun avondje plezier voor de buis niet.

Overigens is een oude South Park-aflevering met o.a. Mohammed nog gewoon te bekijken: http://bit.ly/c7i44Z


* = Sahih Muslim vol.3 no.5268 (p.1160) zegt: ‘Ibn Umar vertelde dat Allah’s Boodschapper gezegd zou hebben: Degene die foto’s maken zullen hun straf krijgen in de dag des Oordeels en tegen hen zou worden gezegd: “Blaas een ziel in datgene wat Gij heeft gemaakt”’ http://www.answering-islam.org/Muhammad/pictures.html


Geschreven voor Eeuwig Weekend

Reacties

de dreigementen zijn erg. nog treuriger is dat mijn weer zwicht en buigt voor de religie.men voelt zich gedwongen tot zelfcensuur en het is, hoeveel zal het nu zijn? 10 nul voor de religie zo ongeveer?! enigszins begrijplijk men wil liever niet dood en religies zijn tot alles in staat. Wat ik niet begrijp is dat men maar weer braaf die religies blijven respecteren en blijven goed praten. ach zo hebben ook goede dingen gedaan of iets dergelijke.maar ook hier in nederland hebben we een christelijk kabinet(gehad) die de religie een handje boven het hoofd houd nog liever dan de democratie en diens vrijheids van menigsuiting. Maar omdat het christenen zijn en 'eigen volk'is zijn we blind voor wat zij doen. Laten we eerlijk zijn in hoeverre kun je nederland nog een seculiere staat noemen met al die godsdienstwaanzinnige in het kabinet die de verlichting min of meer kapot hebben hebben gemaakt. Wat dat betreft doet nederland en de burgers ook niet erg hard hen best om de verlichte en seculiere waarde vast te houden. een zorgwekkende ontwikkeling. men wil niet onder de plak van de moslim zitten,tegelijkertijd ligt men er blijkbaar niet wakker van om onder plak en de bemoeizucht van 'onze'christenen te zitten. religie hoort niet in de politiek thuis dus ook geen christenen. ook zij plaatsen de religie boven de democratie. weg ermee.

Geplaatst door marie-louise op maandag 26 april 2010 22:49:31

Hey Ruben,
Goed dat je er weer bent!
Goed stuk, weer, en de vrijheid van meningsuiting moet nooit wijken voor dreigementen. Maar dat is makkelijk roepen zonder zelf bedreigd te worden uiteraard. Toch... toont dit aan dat vrijheid bevochten moet blijven worden...

Geplaatst door Che op dinsdag 27 april 2010 15:00:45

Leuk dat je weer 's komt kijken Che. Alleen daarom wil ik weer 's wat vaker een stukje schrijven. Ik zal 's een column aan je opdragen, ok? :) Nog voorkeur voor onderwerp ;)

Doe je mee aan de Everybody Draw Mohammed Day? http://www.jihadwatch.org/2...

Geplaatst door Ruben op maandag 3 mei 2010 20:31:25

Ik kwam vandaag een gedicht tegen, van Gérard de Nerval, uit 1844. Hij verklaarde God al dood voordat Nietzsche dat deed. Hij laat het Christus zélf doen in dit gedicht. Zou De Nerval in zijn tijd ook bedreigd zijn?

Met magere armen riep de Heer de hemel aan
Onder de heilige bomen, zoals de poëten,
En hij verloor zich in gesmoorde lijdenskreten
Om wat hij van ontrouwe vrienden moest doorstaan;

Hij wendde zich naar wie ginds wachtten in de waan
Eens koningen te worden, wijzen of profeten…
Verdoofd als dieren die zich in een droom vergeten,
En schreeuwde het plots uit: ‘Neen, God kan niet bestaan!’

Zij sliepen. ‘Vrienden, hebt gij al het nieuws gehoord?
Mijn hoofd is tegen ‘t hemelse gewelf geslagen;
Ik ben bebloed, gekneusd, ontdaan voor vele dagen!

Broeders, ‘k heb u bedrogen: Diepe nacht! nacht! nacht!
Er is geen god bij ‘t altaar waar ik word geslacht…
God is niet! God is niet meer!’ Maar zij sliepen voort!

Uit: Le Christ aux oliviers - Gérard de Nerval
Vertaling: Paul Claes

Geplaatst door doorhilde op dinsdag 4 mei 2010 13:16:01

Ruben,
Misschien is de tragiek van Che dat goede bedoelingen smoren in de wereldpolitiek, en hoe ziekelijk dat is. Als arts beginnen, teleurgesteld raken en een guerillabeweging beginnen gebaseerd op weliswaar mooie idealen, maar om vervolgens net zo gewelddadig te eindigen als wat je altijd verfoeide. Waarschijnlijk vermoord door dezelfde mensen als waarmee je de revolutie in Cuba bent ingegaan.

Als we er nu vanuit gaan dat er geen hiernamaals is maar we het met elkaar op aarde moeten doen, is het gras voor de voeten van gelovigen weggemaaid en bestaat er bij mensen misschien geen nut meer om het leven te offeren voor de 70 maagden, of voor een plaatsje in de hemel. Of te sterven voor het Arbeidersparadijs. Of anderen om te brengen die dan moeten sneuvelen voor de vrijheid van meningsuiting.

Is dat een idee of opmaat voor een column?

Doorhilde,
Mooi gedicht! Goed om de machtspositie van de kerken toen eens lekker op te schudden:) Dappere man, de Nerval.

Geplaatst door Che op dinsdag 4 mei 2010 15:55:58

Waar toch is het gedicht van Che? :)

Goede bedoelingen, Che, die laten zich niet smoren, noch in wereldpolitiek, noch door guerillabeweging. ;)

Kom dappere man ... ook niet als ik je 70 maagden beloof? Eeuwige roem, dan? :)

Geplaatst door Henk E op zondag 9 mei 2010 13:56:29

Oh Henk, nu zie ik de Zuivere Leer... Ja ik blaas me op .... ;)

Geplaatst door Che op zondag 9 mei 2010 22:05:01

@Che: een mooie opmaat inderdaad. Het wel of niet geloven in een hiernamaals, bepaalt hoe we ons leven hier leven.

@Henk! Tis ongelooflijk. Gezelligheid.

Geplaatst door Ruben op zondag 9 mei 2010 23:25:02

Dat is inderdaad een goede gedachte. Weg met het geloofin een leven hierna maar ook in bijv een socialistische heilstaat. Aan de andere kant: als mensen geloven dat ze eens rekenschap van daden moeten afleggen is dat een motivatie ten goede. Dat zou een christelijk argument kunnen zijn. Dat argument weerleg je natuurlijk zo door misdaden van reli's te benoemen als kruistochten en zelfmoordterroristen, en dan kom je uit bij democratie waarin direct rekenschap wordt afgelegd - als het goed is:)

Geplaatst door Che op maandag 10 mei 2010 10:32:56

'Geloven' in een *leven* hierna, staat bol met tegenstrijdigheden, Che. Dat geldt zo ook voor de socialistische heilstaat.

Rekenschap van daden afleggen is daar een morele kwestie. Echter, strikt genomen hoort die niet naar anderen, maar een - als het goed is - een vorm van reflexiviteit/feedback, voor zichzelf.

Geplaatst door Henk E op dinsdag 11 mei 2010 11:48:17

Henk,
Wat zijn de tegenstrijdigheden?

Rekenschap van daden afleggen is volgens mij altijd een morele kwestie. Wat zijn echter je mores? That's the question, en je hebt helemaal gelijk als je zegt dat mensen moeten reflecteren. Echter, in een situatie van groupthink lukt dat veel mensen niet. En als het ze reflectief al lukt, uiten ze het wellicht niet om redenen van sociale druk. In Iran zelfs niet om redenen van lijfsbehoud. Zie column Elian:
http://www.elsevier.nl/web/...

En dan met name het P.S. je over het ophangen van vijf mensen. Walgelijk.

Geplaatst door Che op dinsdag 11 mei 2010 16:41:37

ps Paul Anon! Tijd voor een reunie:)

Geplaatst door Che op dinsdag 11 mei 2010 18:36:10

De tegenstijdigheden, Che betreffen de insteek, nl. persoonlijk vs groep.

Rekenschap van daden betreffen daden volgens de groep, echter de groep is niet alijd de belangrijkste, maar in/binnen de religies vormt dat nu precies de kern, waarbij het opperhoofd als de aanklager en tevens als de rechter optreedt. Of in geval van rechtse regimes leunen ze om diezelfde reden op die mores.

Op het persoonlijke vlak heeft het rekenschap over je daden echter een totaal andere betekenis. Ook daarin speelt de groep een rol maar (en zeker) niet de hoofdrol. Daarin is de persoon zelf de belangrijkste actor en zijn de uiteindelijke bevindingen vooral voor hem/haar van belang, en in het verlengde daarvan ook die van de groep.

Je opmerking betreffende groupthink passen dan ook in de neiging van groepen om zich als groep van anderen te willen onderscheiden, en iedereen zgn binen boord te houden. Kortom, een vermeend belang dat er niet werkelijk is, maar vaak (zo niet altijd) met dramatische gevolgen, meestal het individu, (en in het verlengde daarvan; voor de groep) maar vaak ook als basis voor veel agressie richting de anderen of andere groep(en), echter telkens in het vermeende belang van de eigen groep.

Je verwijzijng naar Elian kan ik niet helemaal plaatsen. Elian zwamt veelal maar wat zonder een deugdelijke basis of consistentie in zijn denken. De onnavolgbare wending is daarvan ook weer een stuitend voorbeeld.

Overigens: Free all Political Prisoners where ever, dus ook Iran. Er had bovendien allang een Koerdistan moeten zijn. Een gebied dat zowel Irak, Iran als Turkey behelst, en waar zij al jaren worden/werden vervolgd.

Zie links: http://www.azady.nl/article...

http://www.azady.nl/article...

Geplaatst door Henk E op dinsdag 11 mei 2010 21:06:53

Kreeg ik opeens de plotselinge behoefte om hier weer eens te kijken, is ruben stiekem weer gaan schrijven.

Ga je vaker schrijven.

Geplaatst door bas op woensdag 2 juni 2010 15:07:52

Ik verwacht nu toch wel een vlammend betoog tegen de pvv ruben.

Coalitie vormen word nu wel heel moeilijk denk ik.

Voor mij op dit moment liever paars dan rechts.

Geplaatst door bas op donderdag 10 juni 2010 00:38:17

Er is stelselmatig een probleem genegeerd door de politiek, namelijk dat er integratieproblemen waren die niet benoemd mochten worden. ik zeg daarmee niet dat Wilders de oplossing is maar wel dat veel mensen zich niet gehoord hebben gevoeld. Ik heb VVD gestemd met als overweging dat een harde lijn in een coalitie afgezwakt wordt maar wel Griekse toestanden vermeden worden en als het aantal banen toeneemt snijdt t mes aan twee kanten. Enerzijds minder uitkeringen anderzijds inkomsten voor de staat uit belasting, die daarmee niet hoeft te worden verhoogd. En de VVD is seculier.

Geplaatst door Che op vrijdag 11 juni 2010 07:44:12

Heb hetzelfde gestemd che en om dezelfde redenen. :-), ik wil liever niet dat wilders gaat regeren. Het word moeilijk een regering te vormen ben ik bang.

vvd/pvda/groenlinks/d66 als beste optie?

Geplaatst door bas op vrijdag 11 juni 2010 09:15:17

@bas: ben net terug van 3 weken Scandinavië, dus moet nog even laten bezinken wat er in Den Haag is gebeurd :)

Geplaatst door Ruben op vrijdag 11 juni 2010 10:23:47

Bas
grappig dat Wilders nu al anders praat over de AOW. In een coalitie met CDA en VVD zal er van zijn blaat verhalen wellicht niet zoveel overblijven en dan mag hij van mij meedoen. En het CDA is vaak goed in het slachten van coalitiepartners. Wat vind jij als gelovig mens van een seculiere coalitie?

Geplaatst door Che op vrijdag 11 juni 2010 19:38:39

Ach jee Ruben, pakweg zo'n 1,2 miljoen gr/christenen zijn zowaar van hun geloof afgevallen. ;) Ze hebben het warme maar eveneens verstikkende nest massaal de rug toegekeerd. Zo'n 900000 zijn - 'fatsoen moet je doen' - overgestapt naar de Wilders, want wilden de film Fitna nu wel eens met eigen ogen zien. :) Balkenende is vervolgens al uithuilende -op de schouders van zijn vrouw Bianca- naar huis gegaan. De leider die tot na de verkiezingen helemaal van niets wist wilde nu niet langer meer de kar trekken. Vervuld van afschuw verliet hij het strijdtoneel. Niemand die hem vertelde wat het/zijn volk wilde, of zou ie toch een bord voor de kop hebben gehad? Eens met Che: het CDA is wel erg goed in afslachten. ;)

Geplaatst door Henk E (die JP dankt voor opstappen op zaterdag 12 juni 2010 01:56:53

@che Ik vind een seculiere coalitie op dit moment het beste. Ik vind dat nederland er niet op vooruit is gegaan de afgelopen 8 jaar, Al moet ik zeggen dat ik het wel knap vind dat de economische crisis in nl veel minder hard heeft toegeslagen

Ik zie liever niet dat wilders meedoet. Aan de andere kant, laat het hem maar proberen, keihard onderuit gaan, dan zijn we daar ook van verlost.

Geplaatst door bas op maandag 14 juni 2010 12:18:17

Henk,
Balkenende, maar ook het CDA, had kennelijk niet door dat hij over zijn houdbaarheidsdatum qua presentatie heen was. Sneu, hij heeft veel voor NL betekent denk ik zeker op buitenlands gebied.
Bas,
Ik ook. Ben heel benieuwd wat het nu gaat worden, Verhagen heeft de bal slim teruggespeeld naar VVD en PVV. Oh, hij gaat vast wel aanhaken, CDA is een regeerpartij, maar hij laat eerst de kastanjes uit het vuur halen door Wilders zodat hij tijd krijgt de linkervleugel van de partij te masseren. Wilders zal moeten laten zien water bij de wijn te doen. Hangt af van hoe gretig Wilders is om te regeren, hoeveel hij op wil geven om op het pluche te mogen komen. Interessant schouwspel!

Geplaatst door Che op dinsdag 15 juni 2010 16:34:18

Balkenende, Che heeft veel voor Nederland betekent, maar evenals diens alertheid mbt de houdbaarheidsdatum, niet veel om trots op te zijn. Het buitenlands -CDA beleid- heeft veel van waar dit land wel trots op kon zijn, juist om zeep geholpen. "Gezellig" noemde George Dubble U Bush het, op voorspraak van Balkenende, of De Hoop Scheffer. In elk geval volgde Balkenende en De Hoop Scheffer de leugens over de MVW waarover Irak zou beschikken, en steunde (in een coalition of the willing) politiek een illegale oorlog in en tegen dat land. Geen mandaat, en dat volgens Cie Davids, die hij overigens zelf in het leven had geroepen!! Nederland steunde dus ook de terreur in Gitmo (Guantánamo Bay), en ook Abu Ghraib, Che !!! Over Afghanistan lagen er afspraken met de TK over de duur van het verblijf aldaar, en ook daar meende men (de CDA-kliek) aan te moeten tornen, middels geneuzel dat ze zelf hadden vorm gegeven. Zo opzichtig dat Hillary Clinton geen gelegenheid meer voorbij liet gaan zonder dat ze die Nederlandse strakke gevoelige glanzende eikel nog eens extra oppoetste met haar mouw. Geen lippendienst uiteraard. ;) Om over het drama mbt het Referendum over Europa maar te zwijgen, en ook hier geeft de man er (wederom) blijk van dit land beslist niet te kunnen leiden. Het Referendum is idd in mening opzicht een dieptepunt, vooral door de bemoeienis en houding van Balkenende zelf.

Geplaatst door Henk E op donderdag 17 juni 2010 00:44:43

Henk,
Frustratietje? Op zich heb je gelijk, ik weet niet of je Robert Fisk kent? Een journalist van de Independent. Die schrijft in feite dat je de Arabieren hun eigen dingen moet laten doen. Westerse bemoeienis wordt alleen maar ellende daar (Sykes - Picot en zo) dus weg met Amerikaanse bemoeienis in Irak, zorg dat je het land inderdaad zo op poten zet dat het democratisch is. En dat is het nu niet, met de marionetten die USA daar probeert neer te zetten. We gaan het zien.
Balkie moet lekker met vakantie, voorlopig:)

Geplaatst door Che op donderdag 17 juni 2010 15:29:08

Che,

Nee, eerder blij dat er een eind gekomen is aan de oeverloze lege/holle mantra's (bv. 'Fatsoen moet je doen') waarvan de man zich, vol overgave overigens, bediende, en die door velen - onverklaarbaar weliswaar - werd gewaardeerd. De man had zijn positie te danken aan een coupe (gesteund door een Spindoctor (de man was zo bezien en bekend toch ziek)) binnen het CDA en daar viel dat kennelijk goed. Met democratie had dat evenwel weinig op, en het is dus vreemd dat zo'n dictator zelf een hekel had aan die Irakees die al even doodgemoedereerd zichzelf voortdurend op een voetstuk wist te plaatsen. Angst ... (ook Balkenende stond op 'zijn balkon' met 'een geweer in de hand' in de lucht te 'schieten') is waar de man zich van bediende. En dat zal blijken - als alles weer een beetje tot rust is gekomen - is niet zo'n beste leidraad.

Ik ken Robert Fisk niet, maar ben het met hem eens dat je mensen hun eigen dingen moet laten doen. De ellende daar is juist veroorzaakt door de Westerse bemoeienis, en daarvan vormde Balkenende onderdeel, en sleepte (heel ondemocratisch) dit land daar in mee - zonder deugdelijk Mandaat bovendien. De betutteling die uitgaat van zo'n mantra als 'Fatsoen moet je doen' is van eenzelfde orde. Die laat mensen niet in hun waarde en zinspeelt op bemoeienis waar je die niet zou moeten willen hebben. Enfin, Balkenende's eigen wanhoop noopten hem meermaals tot volstrekt tegenstrijdige boodschappen, hoe onfatsoenlijk dat - en dat in menig opzicht zelfs - op zichzelf ook weer is. Mocht er al/toch sprake zijn van frustratie dan betreft die dit gegeven, Che.
Als ik e.e.a. nu goed begrijp heeft zelfs diens eigen god hem in de steek gelaten. ;)

Kortom: Tijd voor Job (lees: vanuit bezinning) ? ;)

Geplaatst door Henk E op vrijdag 18 juni 2010 14:15:34

Paars plus gaat hem niet worden.

Mooiste uitspraak kwam toch wel van femke die baalde als een gieter.

Geplaatst door bas op dinsdag 22 juni 2010 17:21:33

Vind ik een arrogante ambitieuze trut. Te machtsgeil en niet eerlijk. Briefwisselingen met Hirshi Ali gelezen die ze gedaan heeft, wat mij betreft gespeend van elke realiteitszin. Nee bedankt. Dan het akkefietje toen ze in uruzgan was en zichzelf als pinup; niet reageren zoals ze als persoon zou reageren maar politiek kijken hoe ze het meeste publiciteit eruit kon slaan. Heeft ze althans later ergens zelf geroepen, maar ik kan de bron niet vinden dus I prepare to stand corrected.

Maar nu de brede coalitie; ik ben benieuwd!

Geplaatst door Che op woensdag 23 juni 2010 10:29:04

Che,

Uh, akkefietje toen ze in uruzgan was ? Vertel ...

Welke brede coalitie, Che? Die waarvan de helft is overgelopen naar die andere partij? Breed, maar dan in de zin van de ontevredenen?!

Geplaatst door Henk E op woensdag 23 juni 2010 11:44:45

Stond als pinup ergens getekend en heeft later aangegeven dat ze op zo'n manier gereageerd heeft dat ze het meeste politiek gewin eruit zou halen. Ben gewoon oprecht, denk ik dan.

inderdaad, brede coalitie;) We gaan het zien.

Geplaatst door Che op woensdag 23 juni 2010 17:08:57

Che,

Tja, maar ze was dan toch gewoon oprecht. :)

Overigens stijlloos om haar zo als pinup neer te zetten:
http://www.boekje-pienter.n...
;)

Geplaatst door Henk E op vrijdag 25 juni 2010 02:09:40

Henk,
Redelijk stijlvol inderdaad... overigens is de rest van die site ook wel heel grappig! Nukubu... weten we gelijk hoe onze dappere vechtjassen over niet vechtjassen denken. Ik vond leunstoelstrateeg en IWAB ook erg grappig trouwens, ik denk dat ik op kantoor een IWAB verkiezing ga organiseren:)

Geplaatst door Che op vrijdag 25 juni 2010 09:37:25

Che,

Precies, datzelfde denkwerk heeft waarschijnlijk ook voor zo'n poster gezorgd. Overigens gemiddelde burger Obama had het onlangs nog van doen met zo'n type. ;) McChrystal, ik zocht even naar de naam, heeft niet door dat 't land, en 's-landsbelang meer is en inhoud dan een simpel oorlogje winnen.

In Irak bv. is het ook nog niet steeds niet echt voor elkaar. Ze zoeken daar nog steeds naar WMD's? ;)

Verlies is immers meestal de karige oogst, maar breng - behalve je centen - hen dat maar eens aan het verstand. ;)

Een IWAB idd. :)

Met de Democratie hebben ze veelal niet veel op ...

Geplaatst door Henk E op vrijdag 25 juni 2010 16:07:49

Plaats Reactie

:

:
: