CV

Geboren in Zeeland, via Alkmaar en Amsterdam, neergestreken in Zweden. Na zeven jaar leven op het Zweedse platteland, sinds 2018 weer terug in Nederland: in Noord Groningen. Ik ben een creatieve ondernemer met meerdere eigen bedrijven: een communicatiebureau, een reisbureau en B&B/koffiehuis. Ik ben bedreven in het bedenken en uitvoeren van creatieve concepten. Niet slechts vanuit een eigen wens, maar ook vanuit een bestaande behoefte en met het oog op een fijnere samenleving.

Mooie concepten ontwikkelen
Het klinkt misschien wat abstract – het is niet zoiets als goed kunnen timmeren of programmeren – maar ik ben bedreven in het bedenken en uitvoeren van creatieve concepten. Niet slechts vanuit een eigen wens, maar ook vanuit een bestaande behoefte en met het oog op een fijnere samenleving. Twee concrete voorbeelden hiervan, die ook hieronder staan genoemd, zijn een film & food festival met focus op duurzaamheid en een campagne om de lokale bevolking van een ingedutte gemeente een hart onder de riem te steken. De combinatie van cultuur, creativiteit, entertainment en idealisme is voor mij een gulden regel bij het ontwikkelen van dergelijke concepten.

Verhalen vertellen
Uiteindelijk gaat het bij marketing en communicatie om verhalen vertellen – op verschillende manieren en via verschillende kanalen. Natuurlijk telt het aantal eyeballs, maar je bindt een doelgroep het beste aan je door een goed verhaal te hebben en dat te kunnen duiden. Dus niet het bot pushen van je boodschap, maar mensen meenemen en raken door middel van inhoud. Storytelling lukt mij het beste met een camera, door middel van events of via social media.

Ontwikkeling & productie
Bij de NCRV en het Nederlands Film Festival heb ik geleerd evenementen uit te denken, te financieren en deze vervolgens uit te voeren. Met deze ervaring heb ik in Zweden een aantal events opgezet, die een groot succes bleken. Hungry! en Quizbusters zijn daarvan twee voorbeelden. In de tijd van digitale echo-kamers en avatars, denk ik dat het fysiek met elkaar in een ruimte zijn en een ervaring delen, nóg belangrijker is geworden. Door middel van events lok je mensen uit hun comfort zone, inspireer je en kun je aanzetten tot dialoog.

_______________________

OPLEIDINGEN

1988-1993: HAVO.
1993-1995: VWO.
1995-2001: Wijsbegeerte, Vrije Universiteit Amsterdam (vrijwillig afgebroken om te kunnen werken bij Filosofie Magazine).

WERKERVARING

2020-Heden: Red Cat Coffee
In de zomer van 2019 kocht ik een fraai pand in het centrum van het wierdedorp Eenrum. De bedoeling was daar een
eco B&B en koffiehuis te beginnen. Na een jaar van renoveringen zou eind augustus 2020 de zaak openen en de eerste huurders hadden zich al gemeld. Het noodlot sloeg echter toe: op 6 augustus brandde het hele pand af. Op dit moment wordt het pand herbouwd. Beoogde heropening: eind 2022. Kernwaarden van Red Cat: duurzaam, inspirerend, hergebruik van materialen, plantaardig.

2013-Heden: St. Olavsroute/Nordic Pilgrim
Toen ik in Zweden woonde, ontdekte ik dat er een pelgrimspad pal voor mijn huis liep: St. Olavsleden, van de Zweedse oostkust naar Trondheim in Noorwegen – 580 kilometer lang. Het toeval wilde dat juist op dat moment de route gerenoveerd werd en de organisatie op zoek was naar mensen die konden helpen bij de marketing van St. Olavsleden naar het buitenland. Ik meldde me en werk sindsdien voor het project. Ik reis naar beurzen en markten in Nederland en Duitsland, maak korte films, en ben mede verantwoordelijk voor PR en de social media kanalen. Als onderdeel van de promotie liep ik de route zelf in 2013. In overleg met de projectleider besloot ik in 2014 een reisbureau te beginnen, Nordic Pilgrim. Inmiddels help ik jaarlijks zo’n tachtig pelgrims Trondheim te bereiken. Het aanbod van Nordic Pilgrim zal seizoen 2022 worden uitgebreid met nieuwe routes.

2001-Heden: Filosofie Magazine
Tijdens mijn studie wijsbegeerte kreeg ik een baan aangeboden bij Filosofie Magazine. Ik zou een grote online filosofieportal opzetten – iets wat door bezuinigingen uiteindelijk niet doorging. Wel heb ik in mijn periode bij het magazine een boek geschreven met mijn collega Erno Eskes, Filosofen Lexicon, en hielp ik mee met de eerste editie van de Filosofie Scheurkalender. Nog steeds ben ik verantwoordelijk voor de jaarlijkse samenstelling van de kalender; de twintigste editie ligt alweer bij de drukker. Voor de uitgeverij van Filosofie Magazine heb ik door de jaren heen een aantal wetenschappelijke en filosofische boeken geredigeerd.

2011-2018: Nyckelpiga Media (Zweden)
‘Nyckelpiga’ is een van de eerste woorden die ik leerde tijdens mijn cursus Zweeds. Het betekent ‘lieveheersbeestje’.
Nyckelpiga Media was een mediabedrijf dat ik oprichtte in Zweden. Ik verzorgde de marketing en communicatie van kleine bedrijven, stichtingen en gemeentes; bouwde websites; onderhield sociale kanalen en maakte korte films.
Na een aantal jaar in de gemeente Bräcke te hebben gewoond, wilde ik als buitenstaander de positieve punten van dit gebied weer eens onder de aandacht brengen. Ik ontwikkelde een postercampagne en een prijsvraag: ‘Vi är Bräcke’ – ‘Wij zijn Bräcke’.
Met een vriend organiseerde ik een pubquiz, Quizbusters, die elke maand zo’n 80 bezoekers trok. Quizbusters heeft ook een aantal keer opgetreden tijdens Storsjöyran, een van de grootste muziekfestivals van Zweden.

2016-2017: Hungry! – Food & Film Festival (Zweden)
Ik ontwikkelde een filmfestival met eten als thema: Hungry!. Het festival had twee succesvolle edities en zou een vervolg krijgen in 2018. Plannen om terug te keren naar Nederland staken daar een stokje voor. Het idee is om het festival een vervolg te geven in Groningen wanneer de situatie dat weer toelaat.

2011-2018: Revsunds Prästgård (Zweden)
In Zweden was ik mede-eigenaar van een B&B op het platteland: Revsunds Prästgård. Kernwaarden van deze succesvolle accommodatie, met een 9,1 op Booking.com: ecologisch ondernemerschap, natuurbeleving, persoonlijk contact en lokale verankering.

2007-2011: Nederlands Film Festival
In mijn functie als online producer bij het Nederlands Film Festival in Utrecht was ik verantwoordelijk voor de online communicatie van het festival. Daarnaast organiseerde ik een online filmcompetitie (NOFF) en stuurde ik tijdens het festival schrijvende en filmende redacties aan. Door het jaar heen filmde ik zelf op filmsets en langs rode lopers. Ook was ik nauw betrokken bij sponsorwerving, productie en de promotie van het festival.

2004-2007: NCRV
Bij de NCRV was ik als webredacteur verantwoordelijk voor een groot aantal websites van de omroep – voornamelijk sites met een levensbeschouwelijk karakter. Daarnaast werkte ik mee aan het opzetten van een online video-community en leerde ik zelf filmen

VRIJWILLIGERSWERK

Dierenwelzijn gaat mij aan het hart. Als student werkte ik als verzorger bij het Zeehondencentrum in Pieterburen. Daarnaast was ik een aantal jaar bestuurslid van het Comité Anti Stierenvechten en hielp ik IAPWA, kort voor International Aid for the Protection & Welfare of Animals, met advies.
Zo’n vijftien jaar geleden was ik algemeen bestuurslid van een politieke partij in Amsterdam West.
In Eenrum ben ik sinds 2020 hoofdredacteur van het dorpsblad en penningmeester van het hertenpark.

VAARDIGHEDEN

· Computer: Pages/Word, Keynote/Powerpoint, Photoshop, Final Cut Pro, WordPress.
· Talen: Nederlands, Engels, Zweeds, Noors (redelijk), Duits (redelijk).
· Rijbewijs: B.

INTERESSES

· Film – van arthouse tot Hollywood. Ik heb in een ver verleden recensies en columns geschreven voor NRC en FilmTotaal.
· Muziek – van Bach tot Björk
· Dierenwelzijn & milieu
· Reizen & culturen
· Podcasting, met eigen podcast: Poplink